18 July 2006

Role Model

Assalamualaikum kepada semua pembaca d3ly.blogspot,

Huhuhu saya harap rakan-rakan jangan saja baca tips tapi bagilah komen bagi untuk membetuli diri saya jua.. :p Bagilah komen seberapa banyak pun lagi banyak lagi bagus lagi banyak kita leh kongsi ilmu betul kan??

Baiklah pada tips kali ini kita mesti ada role model kita dalam perniagaan barulah kita akan lebih cepat maju berbanding orang-orang lain. Anda boleh jadikan orang-orang yang hebat sebagai role model anda unutk mengikut jejak langkah meraka untuk berjaya dan terus berjaya.Banyak role model yang kita boleh dapatkan dari segi bidang perniagaan contohnya Donald Trump,Bill Gates dan lain-lain lagi. Orang melayu tidak kurang hebatnya anda boleh lah mengambil Dr.Irfan,SaifulSaham,SmartZul,CikguOnline dan lain-lain sebagai role model anda :p.
Banyak kelebihan jika kita mempunyai role model kepada diri sendiri... ia akan meningkatkan motivasi diri kita sekaligus membuat kita berusaha 110% untuk mencapai target kita. Kebiasaan manusia akan mempunyai matlamat yang tinggi daripada role modelnya(mengikut buku x ingat tajuk -_-").Dan banyaklah lagi kelebihan mempunyai role model huhuhu anda carilah sendiri.. di dalam belajar kita tidak hanya boleh mengambil tetapi perlu juga mencari barulah pelajaraan itu lebih efective(huh kalah cikgu aku hahaahaha).

Kami juga mempunyai role model iaitu Rasullulah s.a.w.. beliau begitu berjaya dalam menjalankan perniagaan. Di antara sifat yang membuatkan beliau bejaya dalam perniagaan ialah kerana sifat beliau sendiri antaranya:

1)Amanah- Sifat ini amat penting untuk semua usahawan lebih-lebih lagi yang mempunyai teamate, perlulah saling memegang amanah barulah perniagaan akan berjaya.

2)Jujur- Walaupun dalam perniagaan internet kejujuran amat penting bagi memuas hati para pelanggan. Jangan cakap lain beri lain.. perlulah jujur

Itulah sahaja... yang lain anda perlu cari sendiri :p... Jadi mulai hari ini carilah role model anda dan ikutlah jejak langkahnya(yang baik saja.. yang buruk jangan laa ikut pulak ehehe) nanti lain pulak jadinyer.

P/s: Ingat komen jangan tak komen.. sebelum itu renungilah pepatah ini "Jika anda membuka perniagaan bersedialah untuk menutupnya" maksudnya setiap sesuatu usaha pasti ada kegagalan jadi anda perlu bersedia. Pepatah yang baru direka nihs oleh saya :))

Sekian wassalam jumpa lagi... :)

By:Adly a.k.a Labanon

8 comments:

cikguonline said...

Teruskan usaha D3ly. Bagus dah boleh buat sendiri artikel. Boleh jadi macam Bill Gates.

Dr.Love said...

HUhuhu... tq cikgu atas semangat yang diberikan..

hasrul said...

yer ler, yer ler... komen ler nie

saya hanya mampu mendoakan. usaha anda sendiri yang buat. hehe. oklah. semoga maju jaya.

G-kin said...

9/10 orang yang berjaya dalam dunia ni pernah mengalami kegagalan. Cam Thomas Edison, beliau pernah diberhentikan sekolah.

Dr.Love said...

Wah... tq Hasrul... G-kin betulker tuhs??Hehe tq kongsikan ilmu.. inilah yang kita mahukan... :p

Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

Anonymous said...

Greets to the webmaster of this wonderful site! Keep up the good work. Thanks.
»

Anonymous said...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»