23 July 2006

Datuk K

Assalamualaikum kepada semua pembaca d3ly.blogspot,

Hari ini lebih kepada cerita benar yang bertauladan hehhee...

Huh nak citer kisah kelmarin yang boleh dibuat pengiktibaran kepada semua.Ceritanya bermula begini saya dan kawan saya Datuk K(bukan nama sebenar) ingin pergi ke Panji(nama tempat di Kelantan ,sesapa yang penah pegi Kelantan mesti mengenalinya..) untuk satu urusan peribadi hehe..

Naik motor laa ni... dalam perjalanan ke panji sambil-sambil menikmati keindahan bumi Kelantan cewahh.. tiba-tiba motor yang ditunggang oleh saya dan Datuk K(sekali lagi bukan nama sebenar) putus tali minyak.. maklumlah malang tidak berbau. Huh dah le panas terik apalagi bincang punya bincang terpaksa laa tolak motor ke kedai repair motor kat depan sikit. Tolak punya tolak akhirnya sampailah ke destinasi yang ditunggu-tunggu orang melayu lah yang menjadi tauke.

Datuk K pun letak motor saya hanya melihat motor dia kan haha :p dan suruh dia baiki nak tahu apa yang dia cakap "Ohh... tak berbaloi laa nak buat ni.. banyak benda kena buka baru boleh tukar tali minyak".
Jadi dia suruh kami pegi tolak motor ni sampai kedai satu lagi. Huh naik angin saya kerja dah repair motor yang sukar sikit tak nak buat... ni laa orang Melayu dalam hati saya.

Dipendekan cerita saya dan Datuk K(hanya nama samaran) pun tolak motor hingga ke kedai depan huh jauh -_-" taukey kedai motor ini berbangsa cina... saya baru letak motor dia terus ambik dan tanya "Apa problem??" Datuk K pun cakap la "motor putus tali minyak jadi boleh baiki ka taukey".. "Boleh-boleh apasal pulak tak boleh sayakan keje repair motor mesti boleh" jawab tauke Cina takdi.
Huhu jadi anda semua mesti tahu kenapa orang Cina lebih berjaya dan kaya daripada orang Melayu.

Kesimpulanya..
#-Orang Melayu: Kerja memilih hanya pentingkan wang
#-Orang Cina:Kerja tidak memilih & tidak kira kerja itu susah atau senang dan sentiasa buat bersungguh-sungguh.

P/S: Gunalah room Chat Usahawan di tepi untuk memberi ucapan selamat hari rayake.. hehe guna selagi boleh guna.
Lagi ramai lagi meriah

BY: Adly a.k.a Labanon

8 comments:

G-kin said...

wargh... ni tahap memalukan satu melayu nihs... bakpe Melayu ni memilih? Ke sebab 'jimat tenaga'?

Dr.Love said...

Entah lerr.. kot2 nanti negara kena jajah barulah nak rajin... dah takder guna dah nanti sampai tahap macam tu!!

G-kin said...

Kebanyakan org Melayu sekarang ni memilih kerja... rela biarkan kebun getah kat kampung tu... (Harap2 kebun getah pusaka mak aku tu dpt kt aku. Ekekekekeke)

Dr.Love said...

Haha ya.. betultu G-kin.. Orang Melayu nak kerja yang mudah dan cepat kaya.. Mana ader keje camtu

Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

Anonymous said...

Hmm I love the idea behind this website, very unique.
»

Anonymous said...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»